Feminism

Det är något spm är så bra och behövs. Man kan säga att det var så mycket värre förr, kvinnor fick inte rösta, dem fick inte säga vissa saker, dem fick inte arbeta. Ja, det är korrekt. Vi har kommit långt.
 
MEN det behövs fortfarande! Jag mår inte bra, jag växer upp i ett samhälle med omöjliga ideal för kvinnor och tjejer att leva upp till. Reklam använder tjejer som sexobjekt, dockor för barn är sjukligt smala, dockor som Barbie, Bratz osv förespråkar att allt som betyder något är en stor byst, smink, mini kläder, att vara ytlig och dum. Som tjej ska man vara sexig och villig om ens "man" vill men man får inte njuta av det för då är man en hora. Man får vara smart och prydlig men inte för smart och utåtriktid. Jag kan inte tågluffa ensam genom Asien men det kan min lillebror, det har min pappa gjort och andra killkompisar. Men jag kan inte för att jag kan bli våldtagen. Hur kan det bara vara.. ACCEPTERAT. Min pappa säger att jag klär mig "provokativt", jag klär mig som JAG vill, inte för nån annan, inte för killar. När jag frågar varför säger han bara "Det är den världen vi lever i". Är det allt? Ska jag bara acceptera det?
 
Är det så mycket bättre? Ska vi bara sluta kämpa? Ska jag bara stå där tyst och vara tacksam för det vi fått, ska jag nöja mig? Jag vill att världen ska vara jämnlik. Jag vill inte att min framtida dotter ska må som jag gör. Jag vill att man ska sluta med dessa ideal, de är förtryckande. Förr, på 50-60 talet sa män öppet hur små kvinnor var. Då pratade man iallafall om det, då erkände dem det. Men nu. Nu blundar man för vilka ideal som finns, man bara accepterar allt. Skyller det på olika saker, modebranschen, reklam, ideal, företag osv, osv... Kan vi inte börja prata om det? Prata öppet om att förtryck fortfarande existerar, att dessa ideal är ännu en orättvisa. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fight. Never give up.

In recovery, det går upp och ner med humöret. Allt är ju inte alltid bra alltid..

RSS 2.0